veckans träning

Nu kan jag summera veckans träning efter att ha genomfört dagens distanspass löpning. Det blev en tur på 1 timme och 40 min i varierad terräng. Distansträningen sker ju mer inriktning mot AXA fjällmaraton som är årets stora mål. Tidigare i veckan har det varit mtb, spinning och 3 st löppass. Spinningpasset efterföljdes av ett tröskelpass på spinningcykel.

Ett tröskelpass innebär att man ligger precis under på nivå där kroppen inte längre klarar av att transportera bort den mjölksyra som bildas i samma takt som den bildas. Alltså den nivå som vi börjar känna att vi drar på oss mjölksyra. Syftet med att genomföra den typ av pass är försöka flytta fram den nivå där vi börjar dra på oss mjölksyra, alltså att kunna jobba längre i ett så högt tempo som möjligt. Mjölksyran bildas egentligen hela tiden men ju hårdare man arbetar desto mer glukos/kolhydrat förbrukas och då ökar även bildandet av mjölksyra. Vid tröskelnivån så klarar inte kroppen längre att transportera bort/använda mjölksyran i samma takt som den bildas. När kroppen inte längre lyckas ta till sig tillräckligt med syre så bildas mer mjölksyra/laktat. Det är ju dock inte helt lätt att veta var denna tröskel ligger, det ända säkra sättet är att mäta upp den i ett löplab.

Tröskelpasset jag körde blev 50min med 5 intervaller på 5 min  med 2,5min vila mellan varje intervall. Jag jobbar i intervallen i 170slag/min och ca: 140slag/min i vilan.

Jag har också hunnit med den ordentliga premiärturen på mitt nyaste tillskott av träningsutrustning. Det blev ett skitigt pass på blandade grusvägar i Åtvidabergs omgivningar på 90min under lördagen

 

/dsc-0172.jpg

Nu är det också klart att Hälsofabriken kommer att vara med på löppassen  i vår. Det innebär att du som medlem i Hälsofabriken kommer att kunna delta på löppassen på måndagar utan extra kostnad.

Häng i med träningen/Fredrik

16 feb 2014

 
 
 
Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)